أرشيف الإنترنت، متحف التراث الرقمي

نقدر نعتبر (أرشيف الإنترنت) إنه متحف أو مكتبة للتراث الرقمي، أرشيف بيجمع المعلومات والبيانات من الإنترنت بكل اللغات وبكل الأشكال والصيغ ومن كل مكان.
تخيّل موقع عليه أرشيف لأكثر من 370 مليار صفحة وب و 15 مليون كتاب وملف نصي و أكثر من 6.7 مليون ملف صوتي و تقريبا 5 مليون فيديو و أكثر من 3.3 مليون صورة وحوالي نص مليون برنامج! كل دا في مكان واحد متاح للجمهور تصفحه مجانا، وطبعا كل الأرقام دي بتزيد مع مرور الوقت. وعلشان تفادي فقد الكم دا من البيانات لأي أسباب تقنية أو كوارث طبيعية فيه نسخة احتياطية من (أرشيف الإنترنت) في مكانين مختلفين، واحد في مكتبة الإسكندرية والتاني في أمستردام.
الفكرة اللي (أرشيف الإنترنت) بيعملها هو إنه يجمع الصحفات والمعلومات والبيانات الموجودة على الإنترنت ويحفظها ويخزنها ويتيحها على موقعه في أرشيف شبه الأرشفة التقليدية للورق مثلا. يعني لو فيه موقع عليه محتوى (نص أو صور أو فيديو أو كتب، أي محتوى) يقوم (أرشيف الإنترنت) واخد منه نسخة ويحفظها على خواديمه، بحيث إن حتى لو الموقع دا قفل أو تعرض لمشكلة تقنية أو اتحذف محتواه لأي سبب، يفضل فيه نسخة موجودة منه على (أرشيف الإنترنت).
طبعا دا شرح مخل لمشروع بعظمة (أرشيف الإنترنت).
اللي أسس (أرشيف الإنترنت) هو مبرمج أمريكي إسمه بروستر كاهل (سنة 1996)أسس منظمة غير هادفة للربح بإسم (أرشيف الإنترنت) المنظمة دي عملت برنامج (بوت) يقدر إنه يتصفح مواقع الوب وياخد نسخ من الصفحات ويخزنها تلقائيا من غير تدخل بشري. وقتها لسه ماكنش فيه طريقة متاحة للجمهور إنه يتصفح الأرشيف اللي البرنامج (البوت) دا بيجمعه من الويب، لحد ما المنظمة دي طوّرت أداة (Wayback Machine) ، سنة 2001، والأداة دي نقدر نعتبرها إنها آلة الزمن بتاعت الإنترنت، ومن خلال الأداة دي بقى الجمهور قادر إنه يتصفح الأرشيف ال جمعه البرنامج (البوت) بحيث إن المستخدم يكون قادر إنه يشوف محتوى مواقع الوب في سنين مضت بما فيها المواقع ال قفلت.
أرشيف الإنترنت إتطور مع الوقت وبقى فيه إمكانية أرشفة صفحات الوب والنصوص وملفات الفيديو والكتب والصور والبرمجيات.
بالمناسبة بروستر كاهل هو مؤسس شركة ( Alexa Internet) وإختار الإسم دا في محاولة للجمع بين الإنترنت كتقنية حديثة نسبيا وبين مكتبة الإسكندرية كمستودع للمعرفة في العالم القديم. وسنة 1999 أمازون إشترت ( Alexa Internet) كمان هو عضو مجلس إدارة مؤسّسة التّخوم الإلكترونيّة (EFF) و دي واحدة من أهم وأقدم المنظمات الغير هادفة للربح اللي بتدافع عن الحقوق الرقمية في العالم.

دا موقع أرشيف الإنترنت: archive.org
ودا موقع آلة الزمن: archive.org/web

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>